Tabiat dan Keberanian Dalam Hukum Tarikan

tabiat dan keberanian

Tabiat dan Keberanian

Dalam usaha anda untuk menukarkan impian anda menjadi realiti, anda akan berdepan dengan pelbagai cabaran. Sekiranya anda terus bertindak, tindakan anda akan memberikan banyak faedah.

Anda boleh bertanya kepada diri anda sendiri untuk mengetahui apakah tabiat yang terbaik untuk anda:

  • Adakah tabiat anda selari dengan hati dan perasaan anda?
  • Apakah tabiat yang mencegah anda untuk mendapatkan apa yang anda inginkan?

Elakkan untuk menunggu tabiat anda berubah dengan sendiri atau tabiat buruk anda akan hilang tanpa anda sendiri yang berusaha.

Anda perlu mengambil langkah pertama untuk menukar tabiat anda yang dapat membantu anda mendapatkan apa yang anda mahu.

Anda boleh mengambil tindakan yang selari dengan hati anda dan membuang tabiat yang tidak selari dengan hati dan perasaan anda.

Anda perlu sentiasa terbuka untuk mengubah tabiat anda. Cuba tanya kepada diri anda sendiri:

  • Adakah tabiat anda menunjukkan diri anda yang sebenar?
  • Adakah tabiat yang ada pada anda turut dimiliki oleh orang yang telah mendapat apa yang anda inginkan?

Sekiranya ada sebahagian daripada tabiat anda tidak lahir dari hati dan perasaan anda, anda perlu mengubahnya dengan tabiat yang benar-benar lahir dari hati dan perasaan anda.

Bukan menjadi satu perkara yang mudah untuk anda menukar tabiat anda namun ianya sesuatu yang wajib dilakukan sekiranya anda ingin mengubah hidup anda.

Sekarang apa yang perlu anda lakukan ialah untuk menentukan tabiat yang dapat membantu anda yang selari dengan hati, perasaan,realiti hidup, hubungan, dan kuasa anda.

Tabiat yang cemerlang membuatkan anda dapat melangkah dengan lebih pantas untuk mencapai cita-cita anda. Apabila tabiat anda selari dengan apa yang anda impikan, hasil yang anda akan terima akan mengejutkan anda.

Setiap tabiat anda akan membantu atau menjauhkan anda dari mendapatkan apa yang anda mahu.

Perlu diingatkan bahawa orang yang paling berkuasa dalam hidup anda ialah diri anda sendiri. Anda boleh memilih tabiat apakah yang perlu ada pada anda dan tabiat mana yang perlu di buang.

Berikut merupakan beberapa cadangan tabiat yang bagus untuk dimiliki oleh anda:

  • Buat senarai tindakan yang perlu dilakukan pada setiap hari (to-do-list). Pilih apa yang anda ingin lakukan dan lakukannya. Tanpa matlamat bertulis, anda akan mudah hilang fokus.
  • Lakukan perkara yang anda tidak suka untuk melakukannya tapi perlu anda lakukan pada awal pagi.
  • Walaupun tindakan yang anda ambil merupakan satu perkara yang kecil, ianya akan membantu anda untuk menjadi lebih produktif dan ceria sepanjang hari.
  • Cari masa yang anda rasakan dapat menjadi produktif pada setiap hari. Maksudnya adakah anda menjadi produktif pada waktu pagi, petang, malam,atau tengah malam? Kemudian lakukan perkara yang perlu anda lakukan pada masa produktif anda. Lakukan tugas yang kecil semasa anda menjadi kurang produktif.
  • Fokuskan untuk melakukan hanya satu kerja pada satu-satu masa. Elakkan sebarang gangguan.
  • Apabila mula melakukan tugas anda, tetapkan sasaran bahawa anda hanya boleh berehat apabila telah menyiapkan tugas anda pada tahap yang tertentu yang anda tetapkan sendiri.
  • Apabila anda melakukan tugas anda, tetapkan masa yang tetap untuk menyiapkannya. Contohnya anda menetapkan masa selama 30 minit untuk menyiapkan satu-satu tugas. Bagi skala yang lebih besar, anda boleh menetapkan untuk menyiapkan kerja anda dalam masa 72 jam dan rehat 12 jam. Skala ini sesuai sekiranya anda bekerja sendiri / memiliki perniagaan sendiri.
  • Elakkan untuk membuat/menjawab panggilan telefon atau bergerak dari tempat anda membuat kerja semasa anda menyiapkan tugasan anda.
  • Bangun pada awal pagi untuk menyiapkan tugasan yang penting. Contohnya bangun pada jam 5.00 pagi dan terus menyiapkan kerja anda. Anda memiliki peluang untuk menyiapkan kerja anda sehingga jam 8.00 pagi. Anda akan menjadi lebih produktif berbanding dengan orang lain.
  • Lakukan tugas-tugas yang remeh atau kecil dalam masa 15-30 minit sebelum anda menyiapkan tugasan yang kritikal. Ini untuk membantu anda berada dalam "mood" bekerja semasa menyiapkan tugasan anda yang kritikal.
  • Tukar tempo aktiviti harian anda. Contohnya, anda berjalan, membaca, dan menulis dengan lebih cepat.
  • Elakkan berasa tertekan dengan bekerja dalam suasana yang bersih dan kemas.
  • Gunakan Prinsip Pareto iaitu 80% daripada nilai kerja anda datangnya daripada 20% kerja anda. Tumpukan tenaga anda kepada 20% kerja anda yang kritikal.
  • Elakkan untuk bertangguh dengan mengambil tindakan sebaik sahaja menetapkan matlamat.
  • Anda tahu dengan jelas apa tindakan yang anda perlu anda ambil untuk mencapai apa sahaja matlamat anda.
  • Tetapkan "deadline" untuk kerja anda dan jadikan ianya sebagai standard untuk membantu anda kekal fokus menyiapkan kerja anda.
  • Sentiasa datang tepat pada waktunya apabila anda mempunyai temujanji dengan orang lain. Elakkan orang lain terpaksa menunggu anda.
  • Bayangkan kerja anda sudah siap apabila anda mula menyiapkannya. Ini untuk membantu anda untuk kekal bersemangat semasa menyiapkan kerja anda.
  • Berikan ganjaran kepada diri anda sendiri apabila anda telah menyiapkan kerja anda. Contohnya seperti menonton filem, pergi ke spa, atau meluangkan masa pergi ke mana-mana yang anda mahu bersama keluarga.
  • Siapkan kerja hakiki anda terlebih dahulu sebelum anda menyiapkan kerja yang lain. (Untuk orang yang sudah mempunyai kerja tetap tetapi menambah pendapatan dengan bekerja dengan pihak lain atau memiliki perniagaan secara part-time)
  • Apabila anda sudah menyiapkan semua kerja anda, kenal pasti tugasan yang perlu anda lakukan pada hari esok dan buat persediaan yang secukupnya.
  • Bahagikan tugasan yang besar kepada beberapa tugasan yang kecil. Siapkan tugasan anda satu demi satu.
  • Apabila anda mula bekerja, siapkan sehingga 100% siap. Elakkan untuk menhubah apa yang anda lakukan semasa anda menyiapkan kerja anda. Apabila anda hilang fokus, tuliskan di atas kertas apa yang menggangu anda.
  • Sekiranya anda mempunyai kemampuan, agihkan tugasan anda kepada orang lain yang dapat melakukannya lebih baik dari anda.
  • Belajar sesuatu yang tidak pernah anda ketahui yang tiada kaitan dengan kerja anda. Anda akan mendapat idea baru untuk meningkatkan produktiviti anda. Ianya seperti belajar seni mempertahankan diri, bahasa asing, atau bermain catur. Ianya akan turut mengembangkan rangkaian sosial anda.
  • Dengar dan ikut suara hati anda.
  • Kenal pasti aktiviti yang anda lakukan pada setiap hari. Tuliskan di atas kertas kemudian analisis aktiviti harian anda. Anda mungkin dapat menjadi lebih efektif dengan menyusun kembali aktiviti anda.
  • Tetapkan masa pada setiap hari untuk menyiapkan tugas yang spesifik. Ianya seperti anda menetapkan satu jam pada setiap hari untuk berjogging, membaca buku, atau menonton tv bersama keluarga.

Luangkan sedikit masa untuk mengenal pasti tabiat apakah yang dapat membantu untuk mengubah hidup anda dan orang lain.

Sebagai contoh, dengan tabiat suka membaca, saya dapat berkongsi pengetahuan saya dengan anda. Biasanya, untuk menjadikan tabiat anda sesuatu yang bermakna ialah dengan berkongsi dengan orang lain hasil daripada tabiat anda.

Audio hipnosis menarik kekayaan dan rezeki