Bagaimana matlamat anda dibina?

Bagaimana matlamat anda dibentuk?

Pada tahun 2008, Luke Burgis dan syarikatnya, Fit Fuel, berada di ambang kejayaan. Tony Hsieh, Ketua Pegawai Eksekutif Zappos, telah komited untuk membeli syarikat itu, dan perjanjian itu akan menyelamatkan Fit Fuel daripada hutang yang meningkat pada saat ekonomi yang sangat tidak menentu ketika itu.

Keadaan sebegini membuatkan Burgis terdesak untuk pembelian itu segera dilakukan. Oleh sebab terdesak, dia mula melakukan dan berkata apa sahaja agar Hsieh mempercepatkan proses pembelian. Dia menyembunyikan pendapatnya yang sebenar tentang budaya unik Zappos, sentiasa ke bar pada setiap malam, dan juga mengubah fesyen pakaiannya agar kelihatan lebih seperti Hsieh. Sementara itu, keinginan asalnya untuk memulakan dan membina syarikatnya nampaknya telah pudar.

Apa yang berlaku? Pendek kata: Burgis terperangkap dalam jaringan keinginan mimetik yang tebal.

Mesej utama di sini ialah: Mimesis menentukan semua yang kita inginkan.

René Girard mencipta istilah mimetik yang diambil daripada perkataan Greek mimesthai yang bermaksud meniru. Jadi, seperti yang anda jangkakan, keinginan meniru ialah daya tersembunyi yang menyebabkan kita meniru orang lain secara rahsia dalam semua bidang kehidupan termasuk cinta, persahabatan dan perniagaan.

Kita sentiasa berfikir bahawa keinginan kita adalah spontan, bahawa kita hanya mahukan sesuatu tetapi itu adalah khayalan. Pada hakikatnya, keinginan kita sentiasa dipengaruhi oleh model –⁠ orang atau benda yang menyebabkan kita menginginkan sesuatu.

Apakah masalahnya? Nah, untuk satu perkara, keinginan mimetik memaksa kesamaan. Itulah sebab mengapa pelajar baru memasuki universiti dengan pilihan kerjaya yang pelbagai namun akhirnya belajar di sekitar beberapa jurusan yang sama menjelang akhir tahun senior.

Selain mendorong kita menjadi sama, mimesis juga menyebabkan persaingan sengit. Semakin kita menyamai antara satu sama lain, semakin kita berusaha untuk menjadi berbeza –⁠ dan ini boleh berbahaya. Lihat sahaja kisah tentang Habil dan Qabil, di mana kedua-dua saudara lelaki itu ingin mendapat perkenan Tuhan. Keinginan yang saudara antara adik-beradik membawa mereka kepada konflik berakhir dengan Qabil membunuh Habil.

Dalam kes Burgis, Tony Hsieh menjadi model yang berkuasa. Dalam usaha untuk mencapai perkara yang Hsieh kelihatan seperti model, Burgis terlupa apa yang mendorongnya untuk memulakan perniagaan sendiri pada mulanya. Dia tahu keinginannya didorong oleh kuasa luar tetapi dia masih belum memahami caranya. Memahami mimesis ialah langkah pertama untuk menguasainya dan topik ini akan kita lihat seterusnya.

Model ada di mana-mana dan kita mengurangkan kuasanya dengan menamakannya

Media sosial mungkin merupakan punca mimesis terhebat yang pernah dicipta. Media sosial seperti Facebook dan Instagram menyediakan berbilion-bilion model untuk kita, boleh diakses pada setiap masa di tapak tangan kita. Platform ini menunjukkan kepada kita perkara yang orang lain miliki dan inginkan –⁠ dan akhirnya menentukan perkara yang kita miliki dan mahu.

Mimesis wujud pada skala besar dan kecil. Salah satu cara pertama dan paling penting anda boleh mengurangkan kuasanya terhadap anda ialah dengan mengenal pasti dan memberi penerangan mengenai orang yang menjadi model anda.

Berikut ialah mesej utama: Model ada di mana-mana dan kita mengurangkan kuasanya dengan menamakannya.

Kadangkala, mimesis agak tidak berbahaya. Katakan anda bertemu dengan rakan di kedai makan. Pada mulanya anda mahukan milo ais tetapi kemudian rakan anda memesan teh ais – dan tiba-tiba anda sedar anda mahukan teh ais juga.

Bukan masalah besar tetapi kemudian, bagaimana jika rakan anda memberitahu anda dia baru mendapat kenaikan pangkat? Anda mungkin mula berasa cemas. Mengapa saya tidak mendapat kenaikan pangkat? anda mungkin terfikir. Tiba-tiba anda mula membuat keputusan berdasarkan apa yang rakan anda mahu dan lakukan. Jika dia berpindah ke kawasan kejiranan baharu, anda mula merasakan kejiranan anda tidak cukup bagus. Atau anda mungkin menirunya dengan cara yang dicerminkan –⁠ jika dia membeli kereta Proton, anda mungkin tidak mahu menggunakan kereta nasional dan membeli sendiri kereta import. Tiba-tiba anda telah menjadi mangsa mimesis.

Selalunya perniagaan mengambil kesempatan daripada mimesis untuk menjual barangan kepada kita. Seorang pengguna mimesis yang mahir ialah Edward Bernays, seorang guru PR abad ke-20. Dalam satu contoh, dia meminta rakan doktor untuk menulis surat kepada doktor lain, menggesa mereka mengesyorkan agar orang ramai makan daging dan telur untuk sarapan pagi. Kenapa? Kerana Bernays bekerja untuk sebuah syarikat yang menjual daging babi dan dia tahu bahawa doktor adalah model yang berkesan –⁠ terutamanya jika mereka nampaknya tidak menjual apa-apa kepada anda.

Siapakah model anda? Siapa yang anda fikir mempengaruhi anda di tempat kerja atau rumah? Selepas siapa anda memodelkan kepercayaan politik, pilihan kerjaya atau keputusan pembelian anda? Mungkin sukar dan tidak selesa untuk menamakan model anda, tetapi berbuat demikian ialah langkah pertama untuk mengawal semula keinginan anda.

Siapakah model anda? Siapa yang anda fikir mempengaruhi anda di tempat kerja atau rumah? Siapa yang mempengaruhi anda memodelkan kepercayaan politik, pilihan kerjaya atau keputusan pembelian anda? Mungkin sukar dan tidak selesa untuk menamakan model anda tetapi berbuat demikian ialah langkah pertama untuk mengawal semula keinginan anda.

Satu petua hebat untuk mengenal pasti beberapa model anda? Fikirkan tentang orang yang paling tidak mahu mahu lihat anda berjaya. Anda mungkin terlibat dalam persaingan mimetik dengan mereka.

Model mempengaruhi kita secara berbeza bergantung pada sama ada model itu berada di dalam atau di luar dunia sosial kita

Siapa yang anda lebih cemburu: Elon Musk atau rakan sekerja anda yang pekerjaannya serupa dengan anda tetapi gajinya lebih tinggi?

Jawapan anda mungkin rakan sekerja dan itu masuk akal sepenuhnya. Elon Musk ialah orang terkaya di dunia –⁠ kejayaannya terletak pada stratosfera yang sama sekali berbeza daripada anda dan anda tahu anda mempunyai sangat sedikit peluang untuk bersaing dengannya.

Dalam erti kata lain, Musk berada pada tahap yang kita namakan Celebristan. Ini adalah ruang abstrak di mana model dipisahkan daripada kita mengikut masa, ruang atau status sosial. Sebaliknya, rakan sekerja pada tahap Freshmanistan –⁠ ruang di mana model kita bersaing secara langsung dengan kita yang menyebabkan persaingan dan persengketaan sengit.

Mesej utama ialah ini: Model mempengaruhi kita secara berbeza bergantung pada sama ada ia berada di dalam atau di luar dunia sosial kita.

Model yang berada pada tahap Celebristan dianggap pengantara keinginan luaran kerana mereka wujud di luar lingkungan sosial kita. Kita faham bahawa kita tidak mempunyai keupayaan untuk bersaing secara langsung dengan mereka; sesuatu tentang mereka tidak dapat dicapai. Akibatnya, kita tidak berasa terancam oleh mereka.

Steve Jobs wujud dalam Celebristan. Dia adalah model untuk berjuta-juta orang yang ingin belajar tentang teknologi dan perniagaan. Tetapi memandangkan Jobs sudah meninggal, kita tahu dia tidak boleh memasuki dunia kita dan menjadi ancaman. Orang ramai tidak berasa ragu-ragu untuk menirunya secara terbuka atau mana-mana individu pada tahap Celebristan yang lain.

Model yang pada tahap Freshmanistan, sebaliknya, model keinginan yang berada dalam dunia sosial kita –⁠ mereka adalah pengantara keinginan dalaman. Jarak mereka dengan kita membuatkan mereka berasa seperti diancam.

Freshmanistan ialah tempat kebanyakan kita tinggal dan berada di dalamnya. Kita tertakluk kepada pelbagai kitaran. Satu kitaran utama ialah kitaran negatif reflekstiviti. Reflekstiviti mencipta kitaran yang merugikan diri sendiri – sebagai contoh, kita bimbang tentang cara orang akan bertindak balas terhadap perkara yang akan kita perkatakan membuatkan kita mengubah apa yang ingin kita katakan.

Refleksitiviti juga boleh berbahaya, seperti yang ditunjukkan oleh persaingan antara penyanyi rap Pantai Timur dan Pantai Barat di Amerika Syarikat pada 1990-an. Pada tahun 1993, penyanyi rap Pantai Timur iaitu Biggie Smalls mengeluarkan lagu berjudul "Who Shot Ya?" yang ditafsirkan oleh penyanyi rap Pantai Barat iaitu Tupac Shakur sebagai perselisihan terhadapnya. Tupac membalas dengan lagu-lagu yang menyerang penyanyi rap Pantai Timur, dan akhirnya, persaingan refleksif mengakibatkan kematian Biggie dan Tupac.

Persaingan mimetik di Freshmanistan jarang berakhir dengan baik –⁠ tetapi kadangkala boleh, seperti yang akan kita lihat seterusnya.

Mimesis boleh menjadi kitaran positif sekiranya seseorang menamatkannya

Ferruccio Lamborghini memulakan kerjayanya sebagai pengeluar traktor yang sangat berjaya di Itali. Pada suatu hari, dia memutuskan untuk membeli kenderaan mewah dengan wang hasil titik peluhnya – Ferrari.

Lamborghini suka berlumba Ferrari tetapi dia terus menghadapi masalah dengan clutch. Masalah itu berterusan walaupun selepas dia membawa kereta itu ke kilang Ferrari beberapa kali untuk dibaiki. Akhirnya, dia memutuskan untuk meminta mekaniknya sendiri untuk melihat –⁠ dan mereka mendapati bahawa Ferrari mewah itu menggunakan clutch yang sama seperti traktor murah Lamborghini.

Lamborghini menggantikan clutch dengan yang lebih baik, yang menyelesaikan masalah tetapi Lamborghini belum siap. Dia perlu berdepan dengan Ferrari.

Mesej utama di sini ialah: Mimesis boleh menjadi kitaran positif sekiranya seseorang menamatkannya.

Lamborghini menjelaskan isu clutch kepada Ferrari tetapi Ferrari menafikannya. Menurut beberapa khabar angin, Ferrari menegaskan bahawa clutch itu tiada masalah dan Lamborghini tidak tahu bagaimana untuk memandu Ferrari.

Lamborghini berasa marah dengan sikap tidak hormat Ferrari. Pada masa itu, Ferrari telah menjadi model mimetik untuk Lamborghini, keluar dari Celebristan dan memasuki Freshmanistan. Kini, Lamborghini berazam untuk mencipta kenderaan mewahnya sendiri - yang akan mengatasi Ferrari.

Selebihnya adalah sejarah. Lamborghini mengeluarkan kereta pertamanya pada tahun 1964. Dua tahun kemudian, dia memperkenalkan model berbeza yang mengatasi kereta jalan raya berprestasi tertinggi Ferrari dalam hampir setiap kategori. Menjelang tahun 1968, bintang seperti Frank Sinatra dan Miles Davis telah memandu Lamborghini.

Kejayaan kereta itu tidak dapat dinafikan, dan jurutera yang bekerja untuk Lamborghini mula merayu kepadanya untuk menghasilkan kereta lumba yang sebenar. Tetapi Lamborghini melakukan sesuatu yang tidak dijangka: dia menolak.

Mengapa dia berbuat demikian? Kerana Lamborghini mempunyai pemahaman gerak hati tentang akibat persaingan mimetik. Dia tahu bahawa persaingan seperti itu tidak akan pernah benar-benar berakhir melainkan salah seorang yang terlibat mahu persaingan berakhir. Dalam berbuat demikian, Lamborghini sedang memikirkan tentang anak lelakinya yang berusia 16 tahun, Tonino; Dia tidak mahu remaja itu tertarik dengan persaingan kereta lumba.

Oleh kerana Lamborghini meninggalkan persaingannya dengan Ferrari, krisis itu tidak pernah berlarutan di luar kawalan. Kita harus mengambil pengajaran itu ke dalam hati. Jika anda terlibat dalam persaingan mimetik dengan seseorang, pergi ke akaun media sosial anda, unfollow orang itu dan berhenti menyemaknya. Akhirnya, anda akan berhenti melihatnya sebagai ancaman dan berakhir dengan lebih bahagia.

Krisis mimetik tamat hanya apabila kambing hitam dinamakan dan dihukum

Apabila wabak atau bencana alam lain berlaku di Greece purba, orang ramai bertindak balas dengan upacara yang mengerikan.

Pertama, mereka memilih pharmakos - seseorang yang dianggap sebagai racun kepada masyarakat – biasanya hamba, penjenayah atau orang yang cacat fizikal. Orang ini dipersalahkan atas krisis itu dan kemudian diseksa dan dipermalukan secara terbuka, kadangkala berhari-hari pada satu masa. Akhirnya, orang ramai berkumpul untuk mengusir atau membunuhnya.

Bagi orang Yunani purba, pharmakos berfungsi sebagai kambing hitam - seseorang yang dipilih untuk menerima kesalahan dan keganasan dalam situasi tertentu. Melalui upacara ini, orang ramai dapat melepaskan kemarahan mereka, dan masyarakat boleh kembali harmoni. Menurut René Girard, ini –⁠ mekanisme kambing hitam –⁠ adalah satu-satunya cara krisis mimetik sebenar boleh berakhir.

Berikut ialah mesej utama: Krisis mimetik tamat hanya apabila kambing hitam dinamakan dan dihukum.

Mimesis merebak seperti tenaga dari individu ke individu, seiring dengan perkara yang berlaku waktu. Ini menyebabkan persaingan, konflik, dan krisis. Semua isu mesti diselesaikan –⁠ dan di situlah mekanisme kambing hitam masuk.

Girard percaya bahawa semua keganasan sepanjang sejarah boleh dikesan kembali kepada mekanisme kambing hitam. Satu contoh yang jelas ialah Nazi Jerman, di mana orang Yahudi menjadi kambing hitam bagi kekacauan ekonomi dan sosial Jerman selepas Perang Dunia Pertama.

Sudah tentu, kita juga boleh melihat lebih banyak contoh orang yang tidak bersalah tentang mekanisme kambing hitam dalam budaya kita sendiri. Pertimbangkan sukan profesional seperti bola sepak. Pada penghujung setiap musim, pasukan yang kalah memecat jurulatih dan mengeluarkan pemain dari pasukan. Setiap orang ini adalah kambing hitam bagi membolehkan pasukan itu meneruskan permainan.

Kita masih hidup dengan akibat baik dan buruk dari kambing hitam yang gagal ini pada masa kini. Kita melihat kelemahan mekanisme menggunakan kambing hitam, dan kita sangat menyedari ketidakadilan terhadap mangsa yang tidak bersalah. Tetapi di sebaliknya, kita juga mendewakan mangsa-mangsa tersebut secara berlebihan dalam beberapa kes. Orang yang mendakwa status mangsa boleh memperoleh kuasa atau kelebihan berbanding orang lain –⁠ dan kita tidak boleh membiarkan mereka.

Sistem mimetik mengikat kita kepada matlamat tiruan yang tidak dapat dicapai

Ketika Sébastien Bras masih kecil, dapur adalah taman permainannya. Bilik tidur zaman kanak-kanaknya terletak betul-betul di atas restoran bapanya, Le Suquet, yang –⁠ dan –⁠ terletak di lereng bukit terpencil yang indah di luar bandar Perancis. Semasa Sébastien membesar, Le Suquet mempunyai dua bintang Michelin, dan Sébastien bertekad untuk membantunya mendapat yang ketiga.

Le Suquet telah dianugerahkan bintang Michelin ketiga itu pada tahun 1999. Sepuluh tahun kemudian, Sébastien mengambil alih restoran itu daripada bapanya. Tetapi tidak lama kemudian, Sébastien mula berasa tidak puas hati. Sistem Michelin tidak lagi mendorongnya untuk berjaya. Sebaliknya, ia menimbulkan tekanan yang melampau untuk dia mematuhi satu set peraturan dan jangkaan tertentu. Ini kerana ia merupakan sistem mimetik yang dikekalkan oleh keinginan mimetik.

Mesej utamanya ialah: Sistem mimetik mengikat kita kepada matlamat yang tiruan dan tidak dapat dicapai.

Bras sedang berbasikal di pergunungan berhampiran Le Suquet apabila dia menyedari dia perlu keluar dari sistem Michelin untuk selama-lamanya. Dia tidak peduli lagi berapa banyak bintang restorannya. Apa yang dia sebenar mahukan ialah menzahirkan kreativitinya melalui makanan, menghasilkan hidangan yang mewakili keindahan kawasan desa Perancis. Jadi, sekembalinya dari menunggang basikal, dia menelefon Michelin dan memberitahu mereka dia tidak mahu lagi mengikut garis panduan Michelin.

Apa yang Bras lakukan ialah keluar dari sistem mimetik toksid yang menentukan matlamat seseorang. Sistem ini ada di sekeliling kita. Ambil sistem pendidikan Malaysia yang menetapkan jangkaan untuk purata mata gred pelajar, markah ujian dan aktiviti kokurikulum. Matlamat sistem adalah untuk membantu pelajar masuk ke institusi pengajian yang lebih tinggi⁠ tetapi ia tidak mengatakan apa-apa tentang matlamat akhir yang sepatutnya diperjuangkan oleh pelajar.

Semua orang tenggelam dalam beberapa jenis sistem mimetik yang membuatkan mereka ingin mencapai sejenis lencana penghormatan, anugerah atau tanda prestij. Nasib baik, anda boleh memerangi pengaruh sistem ini terhadap anda dan membuat pilihan yang sebenarnya - mendapatkan apa yang anda benar-benar mahu.

Untuk melakukan itu, anda perlu menguji keinginan anda. Bagaimana? Baiklah, sebelum membuat keputusan, cuba bayangkan anda berada pada 5, 10, 15m dan 20 tahun akan datang. Bagaimanakah setiap pilihan anda ada pada hari ini memberi kesan pada hidup anda pada masa akan datang? Pilihan mana yang manakah membuatkan anda berasa puas pada masa depan, dan pilihan yang manakah menimbulkan perasaan kesal atau gelisah? Bayangkan diri anda berada pada masa depan dalam imaginasi anda - sebelum terlambat. Kuasa mutlak setiap orang adalah kuasa untuk membuat pilihan pada setiap hari. Anda boleh memilih hidup susah kerana ingin berubah atau hidup susah kerana tidak berubah.

Pemimpin perniagaan mesti mempertimbangkan cara mereka membentuk keinginan orang ramai

Selama beribu-ribu tahun, orang Senegal dan orang Afrika Barat yang lain telah menanam dan mengusahakan sejenis bijirin yang dipanggil fonio. Namun begitu, selepas Senegal dijajah, orang ramai terpaksa mengalihkan tanaman fonio kepada kacang tanah, orang Senegal menjadi yakin bahawa tanaman asli mereka pada dasarnya tidak bernilai.

Sebuah syarikat bernama Yolélé Foods, yang diasaskan bersama oleh chef Senegal bernama Pierre Thiam, cuba mengubah semua itu. Yolélé sedang berusaha untuk mengimport dan memperkenalkan fonio dan bahan-bahan Senegal dan Afrika Barat yang lain ke Amerika Syarikat. Thiam berharap agar dapat meningkatkan imej Afrika Barat di AS – yang seterusnya akan meningkatkan imejnya dalam fikiran masyarakat Afrika Barat.

Ini adalah salah satu contoh bagaimana perniagaan dan pemimpinnya boleh menyelaraskan misi mereka dengan model mimetik dan membentuk keinginan dengan cara yang positif.

Mesej utama di sini ialah: Pemimpin perniagaan mesti mempertimbangkan cara mereka membentuk keinginan orang ramai.

Perniagaan boleh menjadi model yang berkuasa untuk memenuhi keinginan kita. Oleh sebab itu, pemimpin mempunyai tanggungjawab untuk memodelkan bentuk kepimpinan yang positif –⁠ dalam kes ini, kepimpinan transenden.

Kemahuan model pemimpin transenden berada di luar sistem tempat mereka beroperasi. Dalam erti kata lain, mereka melihat melangkaui perkara yang popular atau dominan pada masa kini semasa dan sebaliknya membayangkan sesuatu yang lebih hebat. Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah bin Ahmad Badawi menjadi contoh kepimpinan transenden apabila menghantar rakyat Malaysia pergi ke angkasa lepas.

Kebalikan daripada kepimpinan transenden ialah kepimpinan imanen yang dicirikan oleh tumpuan kepada model dalaman dan bukannya model luaran. Satu contoh hebat tentang ini adalah dalam sitkom The Office. Di dalamnya, sebuah syarikat kertas fiksyen terbungkus dalam rangka kerja imanen di mana pengurus wilayah tidak dapat membayangkan mengapa atau bagaimana industrinya berubah, dan setiap isu yang ditanganinya adalah sangat rendah kepentingannya kepada syarikat.

Anda mungkin ingin mengelakkan kepimpinan imanen dan memilih kepimpinan transenden. Bagaimana anda melakukannya?

Salah satu cara ialah memastikan syarikat anda dan misinya tidak mengorbit di sekeliling anda –⁠ sebaliknya, pusat gravitinya haruslah pada matlamat menyelesaikan masalah pelanggan. Satu lagi taktik penting ialah memupuk kepercayaan dalam organisasi anda. Kepercayaan pada asasnya anti-mimetik, kerana ia tidak berubah berdasarkan popularitinya. Apabila kepercayaan orang berubah dalam organisasi, ia boleh berpihak kepada kehendak mimesis, diputarbelitkan untuk memberi manfaat kepada individu tertentu berbanding orang lain. Jadi jangan sekali-kali memerosakkan kepercayaan orang lain –⁠ dan pastikan ia dilakukan secara konsisten.

Empati mengganggu krisis mimetik dan memulakan kitaran keinginan yang positif

Bayangkan tiga pelukis berdiri sebelah menyebelah. Setiap daripada mereka melukis pemandangan yang sama –⁠ tetapi di situlah persamaan berakhir.

Pelukis pertama mungkin sedang berlatih kemahiran melukis landskapnya supaya dia boleh memenangi pertandingan. Yang kedua mungkin mencipta kenang-kenangan untuk suaminya kerana tarikh pertama mereka bertemu di tempat ini. Pelukis ketiga mungkin cuba menterjemahkan visi imaginasinya tentang landskap menjadi realiti.

Dari segi luaran, setiap pelukis nampaknya melakukan perkara yang sama. Tetapi secara dalaman, mereka semua mempunyai pengalaman yang jauh berbeza. Untuk memahami apa yang mendorong setiap daripada mereka atau perkara yang berlaku dalam dunia dalaman mereka, kita perlu mengamalkan empati –⁠ dan akhirnya menjadi anti-mimetik.

Berikut ialah mesej utama: Empati mengganggu krisis mimetik dan memulakan kitaran keinginan yang positif.

Mengapakah empati begitu berkuasa? Kerana ia membolehkan kita memahami pengalaman orang lain tanpa menjadi orang itu. Dalam krisis mimetik, semua orang mula merasakan dan menginginkan perkara yang sama seperti orang lain. Tetapi apabila kita berempati, kita boleh mengekalkan keperibadian kita sambil masih berhubung dengan seseorang pada tahap yang mendalam.

Satu cara terbaik untuk memupuk empati ialah dengan mendengar pengalaman rakan sekerja, rakan atau rakan sekelas anda yang paling memuaskan – perasaan mereka. Ini adalah cerita di mana seseorang melakukan sesuatu dengan baik, dan membuatkannya berasa puas.

Sebagai contoh empati, apabila rakan anda menceritakan sesuatu perkara yang menyedihkan, anda memberi respon dengan menangis. Apabila rakan anda menceritakan sesuatu yang melucukan, anda memberi respon dengan ketawa. Apabila rakan anda menceritakan sesuatu yang membanggakan dirinya, anda memberi respon dengan tersenyum.

Bertanya orang lain tentang salah satu kisah pemenuhannya memulakan kitaran mimetik yang positif. Apabila dia berkongsi ceritanya, anda mendengar dengan empati dan kemudian merenung apa yang dia kongsikan. Kemudian anda berkongsi salah satu cerita anda sendiri, dan dia kembali berempati. Pada akhirnya, anda lebih memahami sedikit tentang kehidupan dalaman masing-masing.

Bertanya orang lain tentang salah satu kisah pemenuhannya memulakan kitaran mimetik yang positif. Apabila dia berkongsi ceritanya, anda mendengar dengan empati dan kemudian merenung apa yang dia kongsikan. Kemudian anda berkongsi salah satu cerita anda sendiri, dan dia kembali berempati. Pada akhirnya, anda lebih memahami sedikit tentang kehidupan dalaman masing-masing.

Itu penting dalam membantu kita berasa dibezakan antara satu sama lain. Ia juga membantu kita memfokuskan pada keinginan kuat berbanding dengan keinginan lemah kita. Keinginan yang tebal adalah keinginan yang tidak pernah kita mahu berhenti memenuhinya, bahagian teras dalam diri kita – keinginan untuk meluangkan lebih banyak masa bersama anak-anak kita atau untuk meneroka persoalan besar kehidupan. Keinginan lemah adalah yang dangkal – keinginan kita untuk anugerah, pujian atau wang. Keinginan yang tebal adalah perisai kita, perlindungan kita terhadap mimesis. Dengan memusatkannya dalam hati dan fikiran kita, kita mendapat kebebasan untuk menentang keinginan yang merosakkan.

Kita mesti beralih daripada keinginan kejuruteraan dan ke arah mengubah keinginan

Budaya Malaysia semakin meniru. Ketegangan semakin meningkat manakala inovasi terbantut. Daripada mencipta seni baharu dan menarik, kita mengubah semula bahan lama yang sama dengan sekuel dan pembuatan semula.

Kebanyakan daripada ini adalah hasil daripada big four syarikat teknologi –⁠ Google, Facebook, Amazon dan Apple –⁠ merekayasa keinginan kita. Dengan mendapat dan menggunakan data kita, syarikat-syarikat ini mencipta sistem yang memberitahu kita perkara yang kita mahukan. Adalah penting bagi kita untuk tidak membiarkan mereka berbuat demikian. Sebaliknya, kita mesti mengubah keinginan dengan mengubah hubungan kita antara satu sama lain dan diri kita sendiri.

Mesej utama ialah ini: Kita mesti beralih daripada kejuruteraan keinginan dan fokus ke arah mengubah keinginan.

Keinginan kejuruteraan memenuhi keinginan lemah kita untuk status, wang dan objek. Mengubah keinginan, sebaliknya, memenuhi keinginan kuat –⁠ dan itulah yang kita perlukan untuk mencipta masa depan yang lebih baik.

Untuk itu, kita perlu mula memberi penekanan yang besar pada hubungan yang sihat terutamanya dengan anak-anak. Kita harus menggalakkan mereka, sebagai contoh, membaca buku dengan wira fiksyen yang boleh memodelkan keinginan tebal untuk mereka. Dan kita sendiri harus berhati-hati untuk tidak menjadi model negatif untuk mereka dengan menjadikan mereka sebagai mangsa dalam persaingan dengan ibubapa yang lain.

Ini tidak akan menjadi proses yang tidak menyakitkan –⁠ melepaskan keinginan anda bukanlah perkara mudah. Tetapi alternatifnya lebih teruk. Jika anda tidak mengenal pasti dan mengejar satu keinginan terbesar itu, anda akan mendapat belas kasihan angin mimetik yang bertiup ke setiap arah.

Adalah penting untuk diingati bahawa anda tidak perlu mencuba untuk meninggalkan atau melepaskan semua model anda. Kita memerlukan model untuk menunjukkan kepada kita perkara yang patut diingini, selepas semua –⁠ kita hanya perlu memastikan kita memilih keinginan yang betul . Jadi temui keinginan terbesar anda dalam bentuk model daripada buku, atlet, cinta atau pemimpin, dan biarkan ia mengubah anda.

Penutup

Mesej utama dalam artikel ini:

Keinginan dibentuk oleh mimesis, sejenis bentuk peniruan yang menyebabkan kita menginginkan perkara orang lain –⁠ model kita – mahu. Kadangkala, model kita datang daripada sistem mimetik yang mencipta matlamat dan piawaian tiruan sewenang-wenangnya yang menimbulkan tekanan dan akhirnya membuatkan kita tidak bersyukur dan bahagia. Daripada mengejar keinginan negatif dan lemah ini, kita mesti mengorientasikan semula diri kita ke arah keinginan teras kita dan berhati-hati memilih model yang lebih baik dan lebih sihat.

Nasihat yang boleh diambil tindakan:

Tetapkan kitaran tenaga positif dalam tindakan.

Ia memerlukan usaha yang besar untuk membuatkan anda bertindak pada mulanya, tetapi akhirnya, momentum mengambil alih. Keinginan berfungsi sama. Katakan anda ingin mula bersenam kerana seorang rakan baru-baru ini memulakan program senaman baharu. Sebaik sahaja anda mula pergi ke gym dengan kerap, anda mula mahu makan lebih baik untuk menyokong usaha anda. Itu, seterusnya, membuatkan anda ingin menolak jemputan ke acara sosial yang termasuk minuman keras dan makanan ringan yang tidak sihat. Dan senarai itu diteruskan. Sebaik sahaja anda telah berusaha untuk menggerakkan kitaran keinginan yang kuat, ia akhirnya akan berputar dengan sendirinya.


Audio hipnosis menarik kekayaan dan rezeki