Anda membentuk tabiat anda dan tabiat anda membentuk kehidupan anda

Anda membentuk tabiat anda dan tabiat anda membentuk kehidupan anda

Pada 1990-an, sekumpulan penyelidik di MIT sedang mengkaji tikus untuk mengetahui lebih lanjut tentang cara tabiat terbentuk di dalam otak. Tikus-tikus itu terpaksa mencari jalan ke sekeping coklat yang diletakkan di lorong berbentuk T. Menggunakan peralatan khas, para penyelidik boleh memantau aktiviti otak tikus semasa mereka menghidu jalan ke coklat.

Apabila tikus mula-mula dimasukkan ke dalam lorong, aktiviti otak mereka meningkat. Mereka dapat menghidu coklat itu dan mereka mula mencarinya. Walau bagaimanapun, apabila penyelidik mengulangi eksperimen, mereka mendapati sesuatu yang menarik.

Apabila tikus secara beransur-ansur mengetahui di mana coklat itu berada dan menghafal cara pergi ke sana – pergi terus, kemudian belok kiri – aktiviti otak mereka menurun.

Proses mengubah tindakan menjadi rutin automatik ini dikenali sebagai "chunking" - membentuk asas kepada semua pembentukan tabiat. Peranan evolusinya jelas dan penting: ia membolehkan otak menjimatkan tenaga dan melaksanakan tugas biasa dengan cekap.

Oleh itu, walaupun tindakan rumit yang memerlukan tumpuan pada mulanya, seperti mencari sekeping coklat dalam lorong atau berundur keluar dari jalan masuk, akhirnya menjadi tabiat yang mudah. Malah, menurut kertas kerja 2006 oleh penyelidik di Universiti Duke, sebanyak 40 peratus daripada tindakan yang kita lakukan setiap hari adalah berdasarkan tabiat.

Secara amnya, sebarang tabiat boleh dipecahkan kepada tiga bahagian:

Pertama, anda mengesan isyarat luaran – contohnya, jam loceng anda berdering. Ini mewujudkan lonjakan keseluruhan dalam aktiviti otak anda apabila otak anda memutuskan tabiat yang sesuai untuk situasi tersebut.

Seterusnya ialah rutin yang bermaksud aktiviti yang biasa anda lakukan apabila berhadapan dengan isyarat khusus ini. COntohnya, anda pergi ke bilik air dan memberus gigi menggunakan imaginasi otak secara autopilot.

Akhirnya, anda mendapat ganjaran – perasaan berjaya dan dalam contoh ini, anda merasakan sensasi kesegaran di dalam mulut anda. Keseluruhan aktiviti otak anda meningkat semula apabila otak anda mencatat kejayaan menyelesaikan aktiviti dan mengukuhkan hubungan antara isyarat dan rutin.

Tabiat adalah sangat mempengaruhi otak anda. Dalam sesetengah kes, orang yang mengalami kerosakan otak yang meluas masih boleh mematuhi tabiat lama mereka. Pertimbangkan sahaja Eugene, seorang lelaki yang mengalami kerosakan otak yang teruk disebabkan oleh ensefalitis. Apabila diminta menunjuk ke arah pintu menuju ke dapur dari ruang tamunya, dia tidak dapat melakukannya. Tetapi apabila ditanya apa yang dia akan lakukan jika dia lapar, dia terus masuk ke dapur dan menurunkan balang kacang dari salah satu kabinet.

Eugene boleh melakukan ini kerana mempelajari dan mengekalkan tabiat berlaku dalam ganglia basal, struktur neurologi kecil yang terdapat di dalam otak. Walaupun seluruh bahagian otak rosak, ganglia basal boleh berfungsi secara normal.

Malangnya pengaruh tabiat sangat kuat didalam otak anda, walaupun anda berjaya menghentikan tabiat buruk, seperti merokok, anda akan sentiasa berisiko untuk mengulangi tabiat buruk anda.

Tabiat kekal kerana ia menimbulkan keinginan

Bayangkan senario ini: Setiap petang sepanjang tahun lalu, anda telah membeli dan makan biskut coklat yang lazat dari kafeteria di tempat kerja anda. Namakan ia sebagai ganjaran yang adil untuk kerja keras seharian.

Malangnya,beberapa rakan anda mula memberi respon tubuh anda semakin gemuk. Jadi anda membuat keputusan untuk membuang tabiat itu. Tetapi bagaimana anda dapat bayangkan anda perasaan anda pada waktu petang berjalan melepasi kafetaria tanpa membeli biskut coklat itu? Kemungkinannya, anda sama ada akan makan "hanya satu biskut lagi" atau anda akan pulang ke rumah dengan perasaan tidak puas hati yang jelas.

Membuang tabiat buruk adalah sukar kerana anda mengalami keinginan untuk ganjaran pada penghujung tabiat. Penyelidikan dari tahun 1990-an yang dijalankan oleh saintis saraf Wolfram Schultz menunjukkan bagaimana ini berfungsi pada tahap otak. Schultz sedang mengkaji aktiviti otak seekor monyet bernama Julio yang sedang belajar melakukan pelbagai tugas. Dalam satu eksperimen, Julio diletakkan di kerusi di hadapan skrin. Setiap kali beberapa bentuk berwarna ditunjukkan pada skrin, tugas Julio ialah menarik tuil. Apabila dia melakukannya, setitik jus blackberry (Julio suka jus blackberry) akan dititis ke bibirnya melalui tiub.

Pada mulanya, Julio tidak begitu mempedulikan skrin. Tetapi apabila dia secara kebetulan menarik tuil pada masa yang tepat, sekali gus mencetuskan ganjaran jus beri hitam, aktiviti otaknya meningkat, menunjukkan tindak balas keseronokan yang kuat.

Ketika Julio secara beransur-ansur memahami hubungan antara melihat bentuk pada skrin, menarik tuil, dan mendapatkan jus beri hitam, dia bukan sahaja merenung skrin, tetapi Schultz menyedari bahawa, sebaik sahaja bentuk itu muncul, terdapat peningkatan mendadak dalam aktiviti otak Julio sama seperti ketika dia benar-benar menerima ganjaran. Dalam erti kata lain, otaknya telah mula menjangka ganjaran. Jangkaan ini adalah asas neurologi keinginan dan membantu menjelaskan mengapa tabiat begitu kuat.

Schultz kemudian mengubah kajiannya. Sekarang, semasa Julio menarik tuil, jus tidak diberikan atau ia diberikan dalam bentuk cair. Dalam otak Julio, Schultz kini boleh memerhatikan corak neurologi yang dikaitkan dengan keinginan dan kekecewaan. Julio berasa sangat marah apabila dia tidak mendapat ganjarannya.

Berita baiknya ialah keinginan turut dapat membentuk tabiat yang baik juga. Sebagai contoh, kajian pada tahun 2002 dari New Mexico State University menunjukkan bahawa orang yang berjaya bersenam secara lazim sebenarnya inginkan sesuatu daripada senaman itu, sama ada penghasilan endorfin dalam otak, rasa pencapaian atau ganjaran yang mereka dapat selepas bersenam. Keinginan inilah yang menguatkan tabiat; isyarat dan ganjaran sahaja tidak mencukupi.

Berdasarkan kuasa tabiat, tidaklah mengejutkan bahawa syarikat bekerja keras untuk memahami dan mewujudkan keinginan sedemikian dalam diri pengguna. Pelopor taktik ini ialah Claude Hopkins, lelaki yang mempopularkan ubat gigi Pepsodent apabila banyak jenama ubat gigi lain gagal. Dia memberikan ganjaran yang menimbulkan keinginan: iaitu, sensasi sejuk dan perasaan yang kita jangkakan terdapat pada ubat gigi. Sensasi itu bukan sahaja "membuktikan" bahawa produk itu berfungsi dalam fikiran pengguna; ia juga menjadi ganjaran ketara yang mereka mula inginkan.

Untuk mengubah tabiat, ubah rutin kehidupan anda dan percaya pada perubahan

Sesiapa yang cuba berhenti merokok akan memberitahu anda, apabila keinginan untuk merasakan nikotin berlaku, ianya sukar untuk diabaikan. Itulah sebabnya peraturan emas untuk berhenti dari mana-mana tabiat adalah ini: jangan cuba menahan keinginan; ubah rutinnya. Dalam erti kata lain, anda harus mengekalkan isyarat dan ganjaran yang sama, tetapi ubah rutin yang berlaku akibat keinginan. Sebagai contoh, sekiranya anda ingin berhenti merokok, anda menukar rokok kepada pen.

Beberapa kajian ke atas bekas perokok telah menunjukkan bahawa dengan mengenal pasti isyarat dan ganjaran di sekeliling tabiat merokok mereka dan menggantikan rutin dengan yang mempunyai ganjaran yang sama, seperti melakukan beberapa tekan tubi, makan sekeping Nicorette atau sekadar berehat. selama beberapa minit, peluang untuk kekal bebas asap rokok meningkat dengan ketara.

Satu organisasi yang menggunakan kaedah ini untuk memberi kesan yang besar ialah Alcoholics Anonymous (AA), yang mungkin telah membantu seramai sepuluh juta penagih alkohol mengurangkan kadar pengambilan alkohol.

AA meminta peserta menyenaraikan apa sebenarnya yang mereka inginkan daripada mengambil alkohol. Biasanya, faktor seperti ketenangan dan persahabatan adalah jauh lebih penting daripada mabuk. AA kemudiannya menyediakan rutin baharu yang menangani keinginan tersebut seperti pergi bersosial dan bercakap dengan penaja mereka. Ideanya adalah untuk menggantikan minuman dengan sesuatu yang kurang berbahaya.

Walau bagaimanapun, penyelidikan ke atas ahli AA menunjukkan bahawa, walaupun kaedah ini berfungsi dengan baik secara umum, kaedah ini sahaja tidak mencukupi. Pada awal 2000-an, sekumpulan penyelidik di Kumpulan Penyelidikan Alkohol California melihat corak yang berbeza dalam temu bual mereka dengan ahli AA. Tindak balas yang kerap adalah bahawa kaedah penggantian tabiat berkesan, tetapi, sebaik sahaja berlaku situasi yang menimbulkan tekanan berlaku, tabiat lama itu terlalu kuat untuk ditentang, tidak kira berapa lama responden telah berada dalam program itu.

Sebagai contoh, seorang yang pulih daripada alkohol telah sedar selama bertahun-tahun apabila ibunya menelefon untuk memberitahu dia menghidap kanser. Selepas menutup telefon, dia meninggalkan kerja dan terus ke bar, dengan berkata, "lebih baik mabuk untuk dua tahun akan datang".

Penyelidikan lanjut telah menunjukkan bahawa mereka yang menentang keinginan semula dan kekal sedar selalunya bergantung pada kepercayaan. Itulah sebabnya faktor keagamaan menonjol dalam falsafah AA. Tetapi ia tidak semestinya komponen agama itu sendiri yang membantu orang untuk kekal sedar. Percaya kepada Tuhan juga membantu peserta percaya pada kemungkinan perubahan untuk diri mereka sendiri yang menjadikan mereka lebih kuat dalam menghadapi peristiwa kehidupan yang tertekan.

Perubahan boleh dicapai dengan memberi tumpuan kepada tabiat asas dan mencapai kejayaan kecil

Apabila bekas birokrat kerajaan Paul O'Neill menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat aluminium Alcoa yang bermasalah pada tahun 1987, pelabur mula ragu-ragu. O'Neill tidak memperbaiki keadaan apabila semasa mesyuarat pelabur di sebuah hotel mewah di Manhattan, dia mengisytiharkan bahawa daripada menumpukan pada keuntungan dan hasil, dia berhasrat untuk menjadikan keselamatan tempat kerja sebagai keutamaan nombor satu. Seorang pelabur segera menghubungi pelanggannya dan berkata, "Lembaga pengarah meletakkan orang gila untuk bertanggungjawab dan dia akan membunuh syarikat itu."

O’Neill cuba menjelaskan alasannya kepada pelabur. Tiada sebarang perbincangan akan mengurangkan kadar kecederaan di Alcoa, hujahnya. Sudah tentu, kebanyakan CEO mendakwa mengambil berat tentang keselamatan tempat kerja. Tetapi kata-kata kosong tidak akan membawa kepada pembentukan tabiat seluruh syarikat, yang merupakan perkara yang diperlukan untuk perubahan sebenar.

O’Neill tahu bahawa tabiat wujud dalam organisasi. Dia juga tahu bahawa mengubah hala tuju organisasi adalah masalah mengubah tabiatnya. Dia turut sedar bahawa tidak semua tabiat adalah sama. Sesetengah tabiat, yang dikenali sebagai tabiat kunci, adalah lebih penting daripada yang lain kerana mematuhinya menghasilkan kesan positif yang merebak pada tabiat yang lain.

Dengan menegaskan bahawa keselamatan pekerja diutamakan, pengurus dan pekerja perlu memikirkan cara proses pembuatan boleh menjadi lebih selamat dan cara cadangan keselamatan boleh disampaikan kepada semua orang. Hasil akhirnya akan menjadi organisasi pengeluaran yang sangat jelas dan dengan itu memberi menguntungkan.

Walaupun pelabur merasa ragu-ragu pada awalnya, pendekatan O'Neill terbukti berjaya. Pada masa O'Neill bersara pada tahun 2000, pendapatan bersih tahunan Alcoa telah meningkat lima kali ganda.

Tabiat penting juga boleh membantu individu berubah. Sebagai contoh, penyelidikan menunjukkan bahawa doktor mempunyai masa yang sukar untuk membuat orang gemuk membuat perubahan besar dalam gaya hidup mereka. Walau bagaimanapun, apabila pesakit menumpukan pada membangunkan satu tabiat asas seperti menyimpan jurnal makanan yang teliti, tabiat positif lain mula berakar umbi.

Tabiat kunci berfungsi dengan memberikan kemenangan kecil – iaitu kejayaan awal yang agak mudah dicapai. Membangunkan tabiat asas membantu anda percaya bahawa penambahbaikan boleh dilakukan dalam bidang kehidupan lain juga yang boleh mencetuskan perubahan positif.

Kemahuan adalah tabiat kunci yang paling penting

Pada tahun 1960-an, penyelidik di Stanford menjalankan kajian yang menjadi sangat terkenal. Sekumpulan besar kanak-kanak berumur empat tahun dibawa, seorang demi seorang, ke dalam sebuah bilik. Di dalam bilik itu, terdapat sebuah meja dengan marshmallow di atasnya. Seorang penyelidik memberi setiap kanak-kanak pilihan: sama ada makan marshmallow sekarang atau tunggu beberapa minit dan mendapat dua marshmallow. Pengkaji kemudian meninggalkan bilik selama 15 minit. Hanya kira-kira 30 peratus daripada kanak-kanak itu berjaya tidak memakan marshmallow itu semasa ketiadaan penyelidik.

Tetapi inilah bahagian yang menarik. Apabila, bertahun-tahun kemudian, penyelidik menjejaki peserta kajian, yang kini sudah dewasa, mereka mendapati bahawa mereka yang telah mempamerkan kemahuan terbesar dan menunggu selama 15 minit penuh telah mendapat gred terbaik di sekolah, lebih popular secara purata dan kurang berkemungkinan mengalami ketagihan dadah. Kemahuan, nampaknya, adalah tabiat asas yang boleh digunakan pada bahagian lain dalam kehidupan juga.

Lebih banyak kajian terkini telah menunjukkan hasil yang serupa. Sebagai contoh, kajian pada tahun 2005 ke atas pelajar menunjukkan bahawa pelajar yang menunjukkan tahap kemahuan yang tinggi mempunyai gred yang lebih baik secara purata dan lebih berkemungkinan untuk masuk ke sekolah terpilih.

Jadi kemahuan adalah tabiat utama dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, seperti yang anda mungkin sedar jika anda pernah mencuba untuk mula bersenam lebih banyak, kemahuan boleh menjadi sangat tidak konsisten. Beberapa hari, pergi ke gim adalah mudah; pada orang lain, meninggalkan sofa adalah hampir mustahil. Mengapa begitu?

Ternyata kemahuan sebenarnya seperti otot: ia boleh meletihkan. Jika anda meletihkannya dengan menumpukan perhatian, katakan, hamparan yang membosankan di tempat kerja, anda mungkin tidak mempunyai kemahuan lagi apabila anda pulang ke rumah. Tetapi analoginya lebih jauh: dengan melibatkan diri dalam tabiat yang menuntut penyelesaian - katakan, mematuhi diet yang ketat - anda sebenarnya boleh menguatkan kemahuan anda. Panggilnya sebagai senaman kemahuan.

Faktor lain juga boleh menjejaskan kemahuan anda. Sebagai contoh, Starbucks mendapati bahawa, pada kebanyakan hari, semua pekerjanya mempunyai kemahuan untuk tersenyum dan ceria, tanpa mengira perasaan mereka. Tetapi apabila keadaan menjadi tertekan - sebagai contoh, apabila pelanggan mula menjerit - mereka akan segera hilang ketenangan. Berdasarkan penyelidikan, eksekutif di syarikat itu memutuskan bahawa jika pekerja bersedia secara mental untuk menghadapi situasi yang tidak menyenangkan dan merancang cara untuk mengatasinya, mereka boleh mengumpulkan tenaga yang cukup untuk mengikuti rancangan itu walaupun dalam tekanan.

Untuk membantu mereka, Starbucks membangunkan kaedah LATTE yang dinamakan dengan tepat, yang menggariskan satu siri langkah yang perlu diambil dalam situasi yang tertekan: Mendengar (Listening) kepada pelanggan, Mengakui (Acknowledging) aduan mereka, Mengambil (Taking) tindakan, Terima kasih (Thanking) kepada pelanggan dan, akhir sekali, Menjelaskan (Explaining) mengapa isu berlaku. Dengan mempraktikkan kaedah ini berulang kali, pekerja Starbucks mengetahui dengan tepat apa yang perlu dilakukan sekiranya situasi yang tertekan timbul dan boleh kekal tenang.

Kajian lain telah menunjukkan bahawa kekurangan autonomi juga memberi kesan buruk kepada kemahuan. Jika orang melakukan sesuatu kerana diarahkan dan bukannya kerana pilihan, otot kemahuan mereka akan menjadi lebih cepat letih.

Tabiat organisasi boleh berbahaya tetapi krisis boleh mengubahnya

Pada November 1987, seorang pekerja di stesen King's Cross di London mendekati seorang pemungut tiket dan berkata dia baru sahaja melihat sekeping tisu terbakar di tepi salah satu eskalator bangunan itu. Daripada menyiasat perkara itu atau memberitahu jabatan yang bertanggungjawab untuk keselamatan kebakaran, pemungut tiket tidak berbuat apa-apa. Dia hanya kembali ke stesen kerjanya, memikirkan itu adalah tanggungjawab orang lain.

Ini mungkin tidak begitu mengejutkan. Tanggungjawab dalam menjalankan operasi bawah tanah di London dibahagikan kepada beberapa jabatan yang jelas, dan, akibatnya, kakitangan telah membentuk tabiat organisasi untuk kekal dalam sempadan jabatan. Selama beberapa dekad, sistem bos dan sub-bos yang rumit dan berhierarki, masing-masing sangat melindungi kuasanya, telah muncul. Hampir 20,000 pekerja London Underground tahu untuk tidak menceroboh kawasan masing-masing.

Kebanyakan organisasi menjadi seperti ini: medan pertempuran di mana individu menuntut kuasa dan ganjaran. Oleh itu, untuk menjaga keamanan, kita membangunkan tabiat tertentu seperti mengurus tugas sendiri.

Sejurus selepas pemungut tiket kembali bekerja seperti biasa, bola api besar meletup ke dalam dewan tiket. Tetapi tiada sesiapa yang hadir tahu cara menggunakan sistem pemercik atau mempunyai kuasa untuk menggunakan alat pemadam api. Anggota penyelamat, yang akhirnya dipanggil selepas beberapa siri kegagalan untuk bertindak oleh beberapa pekerja di stesen itu, menyifatkan penumpang melecur teruk sehingga kulit mereka terkeluar apabila disentuh. Akhirnya, 31 orang kehilangan nyawa.

Kegagalan di tengah-tengah tragedi ini ialah, walaupun sistem pengagihan tanggungjawabnya yang rumit, tiada pekerja atau jabatan di lorong bawah tanah London mempunyai gambaran keseluruhan bertanggungjawab untuk keselamatan penumpang.

Tetapi tragedi sebegitu pun boleh memberi kesan yang baik: krisis menawarkan peluang unik untuk memperbaharui tabiat organisasi dengan memberikan rasa kecemasan.

Itulah sebabnya pemimpin yang baik sering secara aktif memanjangkan rasa krisis atau malah memburukkannya. Dalam menyiasat kebakaran stesen King's Cross, penyiasat khas Desmond Fennel mendapati bahawa banyak perubahan yang berpotensi menyelamatkan nyawa telah dicadangkan beberapa tahun sebelumnya tetapi tiada satu pun telah dilaksanakan. Apabila Fennel menghadapi tentangan terhadap cadangannya juga, dia mengubah keseluruhan penyiasatan menjadi sarkas media - krisis yang membolehkannya melaksanakan perubahan itu. Hari ini, setiap stesen mempunyai pengurus yang tanggungjawab utamanya ialah keselamatan penumpang.

Syarikat mengambil kesempatan daripada tabiat dalam pemasaran

Bayangkan diri anda berjalan ke pasar raya tempatan anda. Apakah perkara pertama yang anda temui? Kemungkinan besar, ia adalah buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Jika anda mempertimbangkan ini untuk seketika, ia tidak masuk akal. Oleh kerana buah-buahan dan sayur-sayuran cenderung lembut dan mudah rosak oleh produk lain yang dimasukkan ke dalam troli, ia sepatutnya dipaparkan lebih dekat dengan cashier. Tetapi pemasar sudah lama mengetahui bahawa, jika kita mula membeli-belah dengan mengisi troli kita dengan barangan segar dan sihat, kita lebih berkemungkinan untuk membeli produk yang tidak sihat seperti makanan ringan dan biskut, sambil kita terus membeli-belah.

Ini mungkin kelihatan agak jelas. Peniaga telah memikirkan cara yang jauh lebih halus untuk mempengaruhi tabiat pembelian pelanggan. Sebagai contoh, inilah fakta yang mengejutkan: Kebanyakan orang secara naluri membelok ke kanan apabila memasuki kedai. Itulah sebabnya peruncit meletakkan produk mereka yang paling menguntungkan di sebelah kanan pintu masuk.

Walau bagaimanapun, secanggih kaedah ini, ia mempunyai satu kelemahan yang besar; kesemuanya adalah satu saiz untuk semua dan tidak mengambil kira perbezaan dalam tingkah laku pembelian pelanggan individu. Walau bagaimanapun, sepanjang beberapa dekad yang lalu, teknologi dan pengumpulan data yang semakin canggih telah membolehkan untuk menyasarkan pelanggan dengan ketepatan yang menakjubkan. Salah satu pakar sebenar permainan ini ialah peruncit Amerika iaitu Target, yang melayani berjuta-juta pembeli setiap tahun dan mengumpul data mengenai pelanggan mereka.

Pada awal 2000-an, syarikat memutuskan untuk menggunakan sepenuhnya datanya untuk menyasarkan segmen tertentu populasi yang telah lama diketahui sebagai salah satu yang paling menguntungkan: ibu bapa baharu. Walau bagaimanapun, untuk mengetahui pesaingnya, Target mahu melakukan lebih daripada memasarkan kepada ibu bapa baharu; ia mahu menarik perhatian ibu bapa sebelum bayi mereka tiba. Untuk mencapai matlamat ini, ia menetapkan untuk menentukan tabiat membeli wanita hamil.

Akhirnya, analisis Target berfungsi dengan baik sehingga dipasarkan kepada seorang gadis remaja hamil yang masih belum memberitahu keluarganya tentang situasinya. Target menghantar kupon berkaitan bayinya, mendorong bapanya berasa marak terhadap pengurus Target tempatan. "Dia masih di sekolah menengah. Adakah anda cuba menggalakkan dia hamil?!" katanya. Apabila kebenaran terbongkar, giliran ayah yang marah berasa malu dan meminta maaf.

Tetapi Target tidak lama kemudian menyedari bahawa orang ramai tidak suka diintip. Agar kupon bayinya berfungsi, ia memikirkan cara bijak untuk meletakkannya di tengah-tengah tawaran secara rawak dan tidak berkaitan untuk perkara seperti mesin pemotong rumput dan gelas wain; tawaran itu mestilah kelihatan seperti yang biasa, tidak disasarkan.

Sememangnya, apabila cuba menjual sesuatu yang baharu, syarikat akan melakukan yang terbaik untuk menjadikannya kelihatan biasa. Contohnya, DJ radio boleh menjamin lagu baharu menjadi popular dengan memainkannya di antara dua lagu hit sedia ada. Tabiat atau produk baharu jauh lebih berkemungkinan diterima jika ia tidak kelihatan baharu.

Sasaran mendapat banyak kelemahan kerana pendekatan invasifnya terhadap pemasaran tetapi itu tidak bermakna ia bukan kejayaan yang memberangsangkan. Disebabkan sebahagian besar kerjanya dengan menyasarkan wanita hamil, hasil syarikat itu meningkat daripada $44 bilion pada tahun 2002 kepada $65 bilion pada tahun 2009.

Pergerakan lahir daripada ikatan yang kuat, tekanan sosial, dan tabiat baharu

Pada tahun 1955, seorang wanita kulit hitam bernama Rosa Parks enggan menyerahkan tempat duduk basnya untuk seorang lelaki kulit putih di Montgomery, Alabama. Dia telah ditangkap dan didakwa, dan peristiwa selepas itu menjadikannya ikon hak sivil.

Menariknya, kesnya, walaupun ia menjadi yang paling terkenal, bukanlah yang unik mahupun yang pertama. Ramai yang lain telah pun ditangkap atas sebab yang sama. Jadi mengapa penahanan Parks mencetuskan boikot bas yang berlangsung lebih setahun?

Pertama sekali, Rosa Parks amat disukai dalam komuniti dan mempunyai rangkaian rakan yang luar biasa. Dia tergolong dalam banyak kelab dan persatuan dan berkait rapat dengan semua jenis orang, dari profesor hingga ke petani. Sebagai contoh, dia berkhidmat sebagai setiausaha bahagian NAACP tempatan, terlibat secara mendalam dalam organisasi belia di gereja Lutheran berhampiran dengan tempat tinggalnya dan menghabiskan masa lapangnya dengan menyediakan perkhidmatan pakaian kepada keluarga miskin, sambil masih mencari masa untuk membuat gaun untuk perempuan muda daripada keluarga kulit putih yang kaya. Malah, dia sangat aktif dalam komunitinya sehingga suaminya kadangkala mengatakan dia lebih kerap makan di luar berbanding di rumah.

Parks mempunyai apa yang dikenali dalam kajian sosiologi sebagai hubungan yang kuat – iaitu, hubungan langsung dengan ramai orang daripada pelbagai segmen sosial komunitinya.Ikatan ini bukan sahaja menyelamatkannya dari penjara; mereka menyebarkan berita tentang penahanannya di seluruh lapisan sosial Montgomery, sekali gus mencetuskan pemboikotan bas.

Selain ikatan yang kuat, persekitaran sosial juga terdiri daripada hubungan yang lemah, yang bermaksud kenalan dan bukannya kawan. Apabila rangkaian rakan dan kenalan seseorang yang lebih besar pengaruh menyokong sesuatu pergerakan, adalah lebih sukar untuk anda menarik diri.

Akhirnya, komitmen terhadap boikot mula berkurangan dalam komuniti kulit hitam, apabila pegawai bandar mula memperkenalkan peraturan carpool baharu untuk menjadikan kehidupan tanpa bas semakin sukar. Ini adalah apabila komponen terakhir ditambah: ucapan oleh Dr. Martin Luther King Jr. yang menyokong tanpa kekerasan dan meminta peserta untuk memeluk dan memaafkan penindas mereka. Berdasarkan mesej ini, orang ramai mula membentuk tabiat baru, seperti menganjurkan mesyuarat gereja secara bebas dan protes aman. Mereka menjadikan pergerakan itu sebagai daya gerak sendiri.

Kita memikul tanggungjawab untuk mengubah tabiat kita

Pada suatu malam pada tahun 2008, Brian Thomas mencekik isterinya hingga mati. Kerana kecewa, dia segera menyerahkan diri dan didakwa atas tuduhan membunuh. Pembelaannya? Dia mengalami sesuatu yang disebut oleh saintis sebagai keganasan tidur.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa, tidak seperti mengigau di mana orang mungkin bangun dari katil dan mula bertindak mengeluarkan impuls, apabila seseorang mengalami ketakutan tidur, otak secara berkesan mati, meninggalkan hanya yang paling primitif - kawasan neurologi aktif.

Pada masa itu, Thomas menyangka dia mencekik seorang pencuri yang menyerang isterinya. Di mahkamah, pihak pembelaan berhujah bahawa sebaik sahaja Thomas menganggap seseorang mencederakan isterinya, ia mencetuskan tindak balas automatik - percubaan untuk melindungi isterinya. Dalam erti kata lain, dia mengikut tabiat.

Pada masa yang sama, Angie Bachman telah disaman oleh syarikat kasino Harrah's sebanyak setengah juta dolar disebabkan hutang perjudian tertunggak. Ini adalah selepas dia telah memperjudikan rumahnya dan harta pusakanya yang bernilai jutaan dolar.

Di mahkamah, Bachman berhujah bahawa dia juga hanya mengikut tabiat. Perjudian terasa menyenangkan, jadi apabila Harrah menghantar tawaran menariknya untuk perjalanan percuma ke kasino, dia tidak dapat menahannya. (Perhatikan bahawa Harrah tahu dia seorang penjudi kompulsif yang telah pun mengisytiharkan muflis.)

Akhirnya, Thomas dibebaskan dan ramai, termasuk hakim, melahirkan rasa simpati yang besar terhadapnya. Bachman, sebaliknya, kalah dalam kesnya dan menjadi bahan cemuhan orang ramai.

Kedua-dua Thomas dan Bachman boleh mendakwa dengan munasabah: “Itu bukan saya. Itu tabiat saya!” Jadi mengapa hanya seorang daripada mereka dibebaskan?

Secara ringkasnya, sebaik sahaja kita menyedari tabiat yang buruk, menjadi tanggungjawab kita untuk menangani dan mengubahnya. Thomas tidak tahu dia akan menyakiti sesiapa dalam tidurnya. Bachman, bagaimanapun, tahu dia mempunyai tabiat berjudi dan boleh mengelak tawaran Harrah dengan menyertai program pengecualian yang akan melarang syarikat perjudian daripada memberi tawaran kepadanya.

Penutup

Mesej utama dalam artikel ini:

Mengikut tabiat bukan sahaja bahagian penting dalam kehidupan kita tetapi juga bahagian penting organisasi dan syarikat. Semua tabiat terdiri daripada proses isyarat-rutin-ganjaran, dan cara paling mudah untuk mengubahnya adalah dengan menggantikan sesuatu yang lain untuk rutin sambil mengekalkan isyarat dan ganjaran yang sama. Mencapai perubahan yang berkekalan dalam hidup adalah sukar, tetapi ia boleh dilakukan dengan memberi tumpuan kepada tabiat penting seperti kemahuan.

Nasihat untuk mengambil tindakan:

Kemaskan tempat tidur anda selepas bangun tidur.

Dalam artikel ini, anda belajar bahawa tidak semua tabiat adalah sama tetapi ada yang lebih berkuasa daripada yang lain. Salah satu tabiat kunci yang boleh anda lakukan dengan mudah ialah memulakan setiap hari dengan mengemas katil anda. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa ini boleh meningkatkan kesejahteraan umum anda dan meningkatkan produktiviti keseluruhan hari anda.


Audio hipnosis menarik kekayaan dan rezeki